Mini-autootje Isetta

Herinnert u zich het schattige mini-autootje Isetta? Helaas stopte de productie in 1962, maar gelukkig komen er dit jaar twee nieuwe micro-autootjes op de markt.

De eerste Isetta

De miniauto Isetta werd bedacht door de Italiaanse firma Iso SpA. Een bedrijf dat beging jaren ’50 aanvankelijk scooters, kleine driewielige vrachtautootjes en koelkasten produceerde. Oprichter Renzo Rivolta had slim ingespeeld op de naoorlogse vraag naar kleine betaalbare auto’s en presenteerde in 1953 in Turijn de Isetta. Dit bijzondere, eivormige autootje met bolle ramen was 2,29 m lang en 1,37 m breed. Er was slechts één deur aan de voorkant, zodat men als het ware zo de auto in kon lopen. Als je op het bankje ging zitten en de deur sloot, zag je dat aan de binnenzijde ingenieus het stuur en het dashboard waren bevestigd.

Van binnen piepklein

Er was maar plek voor twee personen en een beetje bagage. Voor wat frisse lucht moest het canvas dak een stukje open, wat tevens diende als een ontsnappingsroute bij een eventuele frontale botsing. Als extra opties kon men chroomlijsten, een verwarming of een pakkendrager voor extra bagage achterop bestellen. De 236 cc, 9,5 pk ééncilinder tweetaktmotor zorgde voor een magere topsnelheid van 75 km/u, wat heuveltje op nog veel minder was. Hoewel de eerste prototypes aanvankelijk drie wielen hadden, kreeg de Isetta vanwege het gevaar van omvallen uiteindelijk toch een vierde wiel.

Twee klonen

Iso SpA verkocht in 1955 de licentie aan onder meer BMW, die vervolgens de Isetta 250 op de markt bracht. Ondanks het succes van het latere model, de Isetta 300, waarvan maar liefst 160.000 exemplaren werden verkocht, stopte BMW in 1962 definitief met de productie. Voor de liefhebbers van de zogeheten ‘bubblecar’ (microauto) is er echter goed nieuws. Dit jaar komen er twee klonen van de Isetta 300 op de markt: de Chinese Eagle EG6330K en de Italiaanse Microlino, waarin precies twee personen en drie boodschappenkratjes passen.

 

Foto
Wikipedia

3 Comments

  • Je had ook eenzelfde soort autootje de Heinkel, het verschil was,de Heinkel had maar 175 cc en het stuur bleef zitten( bij de isetta klapte die met de deur mee. Ook een bekend wagentje was de messersmidt,daar zat je met tweeën achter elkaar en een klapdakje.

  • Heb ze vroeger wel zien rijden. Net als de spitfire. Leuk om te zien maar ik waag mijn leven er niet in. Bij een beetje botsing heb je niets te (meer) vertellen.

    • Ik had vroeger een Suzuki Alto, die kwam helemaal ingedeukt uit de ‘wasstraat’. Ik ben bang dat zoiets ook met de Isetta 300 zou gebeuren. Spannende ritjes zul je er wel mee beleven Peter.

Laat een antwoord achter aan Peter Gortworst Reactie annuleren