Slimme Henry bouwt de T-Ford

1921 Henry Ford With Model T Henry Ford (1863 – 1947) an American industrialist, founder of the Ford Motor Company, and sponsor of the development of the assembly line technique of mass production.De door Henry Ford bedachte T-Ford was: betaalbaar, lekker simpel, maar helaas alleen in het zwart verkrijgbaar. Dit model was jarenlang de meest populaire en best verkopende auto in de VS, totdat….

Ford Motor Company

Henry Ford startte in 1903 de Ford Motor Company. Met een startkapitaal van 28.000 dollar begon hij aan de bouw van zijn droom: de T-Ford (in de VS beter bekend als Ford Model T of Tin Lizzie). Het werd een eenvoudige viercilinder die lekker hoog op zijn wielen stond. Daar had Henry goed over nagedacht, want de auto moest niet alleen prettig in de steden kunnen rondrijden, hij moest ook op de vaak onverharde en vieze blubberwegen zijn mannetje kunnen staan. Behalve dat de T-Ford verkrijgbaar was als personenauto, was deze te bestellen als vrachtauto en zelfs als ambulance.

Duur karretje

Was deze auto voor iedereen betaalbaar? Niet echt! in 1908 kostte deze nog 850 dollar. Daar kon een fabrieksarbeider dik een half jaar van leven. Henry besloot dat die prijs echt omlaag moest. Hij liet als één van de eerste in de VS een lopende band bouwen in zijn fabriek. Zo kon een auto binnen een schamele anderhalf uur als een bouwpakket in elkaar gezet worden. Hij voerde nog een paar kostenbesparingen door, door het prachtige koperwerk te vervangen door het veel goedkopere plaatstaal en de auto’s werden voortaan alleen nog maar in het sneldrogende zwart gespoten. Een prachtig kleurtje? Niks hoor…tijd kost geld!

Klagend personeel!

Maar wat was het werken aan de lopende band voor de arbeiders slaapverwekkend. Het was werkelijk zo oersaai, dat het personeel begon te klagen. Met bossen tegelijk dienden ze hun ontslag in. Henry besloot om het personeel te paaien door een fikse loonsverhoging door te voeren én een achturige werkdag. Geniaal bedacht! Zo was niet alleen zijn personeel blij, zo kon hij ook nog eens drie ploegdiensten per dag laten werken. Daardoor rolden er maar liefst 7000 auto’s per dag de fabriek uit. Slaapverwekkend of niet, nu wilde iedereen wel voor hem werken. In rijen dik stonden de arbeiders voor de poort om hun diensten aan ‘de’ Henry Ford aan te bieden.

Laatste T-Ford

Het was Henry gelukt om de productiekosten omlaag te schroeven. In 1925 kostte de T-Ford ‘slechts’ 290 dollar, waardoor deze zo populair werd, dat meer dan de helft van alle auto’s in de VS een T-Ford was. Maar de concurrenten? Die zaten natuurlijk ook niet stil. Zij kwamen met nieuwe hippe modellen én nog hippere kleuren op de markt. En Henry? Die was zo koppig als een ezel. Hij geloofde heilig in zijn T-Model. De verkoopcijfers logen er niet om, ze kelderden dramatisch. Als laatste redmiddel probeerde hij (in vredesnaam) nog een ander kleurtje, maar het was te laat! Op 26 mei 1927 reed de allerlaatste T-Ford de fabriek uit.

 

Foto’s:
Pinterest

4 gedachten over “Slimme Henry bouwt de T-Ford

    • 5 mei 2016 om 09:26
      Permalink

      Dank u wel voor het compliment. Erg leuk om te horen.

  • 30 april 2016 om 23:52
    Permalink

    … was dat andere kleurtje niet donkerrood?

    Ik kan het helaas niemand meer vragen.

    Beantwoorden
    • 5 mei 2016 om 09:26
      Permalink

      Dat zou best kunnen Riny, die kleur was toen behoorlijk populair naast zwart.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *