Maserati A6G 2000 Frua Spider

Frua Maserati A6G 2000 Serie 1 SpiderSexy! Dat wordt er over de De Maserati A6G 2000 Frua Spyder geschreven. En eigenlijk (ondanks dat ik een vrouw ben) moet ik toegeven…het klopt. In 1956-1957 zijn er slechts veertien exemplaren door Frua gecarrosseerd, waarvan er maar negen als Spider zijn gebouwd. 

Maserati A6G 2000 Spider (by Frua)

Toen in pasgeleden in het Louwman Museum rondliep, viel mijn oog op deze prachtige Spider. Een zoektocht voor mijn blog naar deze Spider volgde. De A6 is na de oorlog een groot succes voor Maserati. In 1954 wordt de Ferrari- en alfa Romeo ingenieur Columbo aangetrokken die de Spider weet op te waarderen tot een 140 pk (de oorspronkelijke motor in 1947 was 65 pk).

Maaruh..wie is de oprichter van Maserati?

De Maserati broers Carlo, Bindo, Alfieri, Ettore en Ernesto komen allemaal in de autoindustrie te werken. Een uitzondering is de zesde broer Mario, die wordt kunstschilder. Carlo, Alfieri en Ernesto werken allemaal voor Isotta Fraschini. Carlo is daar testcoureur en werkt later als coureur voor Bianci (hij overleed op 29 jarige leeftijd). Alfieri wordt bij Isotta coureur en later wereldwijde vertegenwoordiger. Samen met broer Ettore reist hij de hele wereld over

Alfieri Maserati start eigen bedrijf

Alfieri start in 1914 in Bologna zijn eigen bedrijf. Ettore komt bij hem werken. Ze tunen eerst alleen auto’s voor Isotta Fraschini. Alfieri wordt in 1924 benadert om een auto te ontwerpen voor Diatto. Hij gaat daar ook in racen. Het is 1926 wanneer Alfieri zijn eigen raceauto (Tipo 26) bouwt en presenteert tijdens de ‘Targa Florio’. Alfieri wint deze race. Maserati’s naam werd in 1929 wereldwijd gevestigd door de Maserati V4. Die behaalde een snelheidsrecord van 246 km/u.

Maserati bouwt ‘straatauto’s’

Alfieri komt in 1932 te overlijden. De broers Bindo, Ernesto en Ettore gaan verder met het bedrijf. Eind jaren vijftig besluit Maserati om auto’s te bouwen voor het publiek. Het is 1957 wanneer er bijna 2000 exemplaren van de ‘3500 GTS ‘ de fabriek uitrollen.

Maserati wordt overgenomen

In 1937 koopt de familie Orsi de aandelen van de gebroeders Maserati. Citroën koopt in 1968 de aandelen van de Orsi familie. Het gaat niet goed met Citroën. Maserati komt onder toezicht van de Italiaanse regering. Alejandro De Tomaso neemt eind jaren zeventig Maserati voor een appel en een ei van de regering over. ‘De Biturbo’ wordt in 1982 gepresenteerd en slaat in als een bom. In 1993 gaat Maserati naar Fiat. Ferrari koopt Maserati in 1997 weer van Fiat. Recent is Maserati weer teruggebracht naar Fiat.

 

 

Meer lezen: http://www.louwmanmuseum.nl/Ontdekken/Ontdek-de-collectie/maserati-a6g-2000-frua-spider,
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/58013-de-historie-van-maserati.html,
Foto: Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *