Daar is de SRV-man!

Het was vroeger echt een begrip: de SRV-man (de vroegere melkman) die meerdere keren per week luid toeterend met zijn wagen door de straat reed.

Zo is het begonnen

Zijn komst begon 50 jaar geleden toen in 1966 in Amsterdam door 25 groothandelaren en ruim 300 melkhandelaren de SRV (Samen Rationeel Verkopen) werd opgericht. Aan het roer van deze nieuwe onderneming stond directeur Cor Boonstra (de latere Philips topman).

Concept is hartstikke simpel!

Hij kwam op het briljante idee van de SRV-wagen: een gemotoriseerde vierkante doos die tot op de laatste millimeter gevuld was met o.a. zuivel, koffie, thee, brood, broodbeleg en groenten en fruit. Maar ook diverse schoonmaak-en wasmiddelen en het speciaal voor de SRV gebrouwen Poorter bier waren in deze rijdende minisupermarkt te koop.

Slogan bleef hangen

Het werd zo’n doorslaand succes, dat de formule verder werd uitgebreid. Zo kwam er een zelfs een eigen huismerk. Op de deurmat viel voortaan wekelijks een reclamefolder met leuke weekaanbiedingen en voor de klantenbinding kon men lekker spaarzegeltjes plakken. De commercial die op de radio en televisie werd uitgezonden met als slogan: ‘Leve de man van de de SRV, van je hiep hiep hiep Hoeréé’ (ingezongen door Het Cocktail Trio), was bij menigeen vast niet meer uit het hoofd te krijgen.

De verkoop keldert

Helaas kwam er in 1995 een einde aan dit succesverhaal! De huishoudens hadden inmiddels diepvriezers gekregen en de veel goedkopere supermarkten schoten werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Hierdoor konden duizenden SRV-mannen het hoofd niet meer boven water houden. De SRV-formule werd dat jaar verkocht aan Springer & Partners, die veel kleinschaliger verder ging.

Supermarktconcurrent

Anno nu rijden er nog enkele honderden rijdende winkels door kleine dorpen waar geen supermarkt (meer) is. Maar ook langs woonomgevingen waar veel ouderen wonen, die daardoor nog heerlijk zelfstandig hun boodschappen kunnen doen. Maar helaas hebben ook deze rijdende winkels te maken met een geduchte supermarktconcurrent die de boodschappen zelfs tot in de keuken brengt!

 

Foto
Nationaal Archief

 

4 Comments

  • Weer een mooi artikel en natuurlijk weer heel herkenbaar van vroeger.
    Geniet er iedere keer weer van.

  • Dag, een bekend deuntje, “leve de man van de SRV”.
    Wij werden ten tijde van de commercial uitgenodigd door ene mevr. Paardekoper, medewerkster/ secr. van de heer Boonstra om in een plaatselijk verenigingsgebouw met zijn tweeën een stukje muziek te laten horen, bij succes zou er een contractje zijn om de landelijke campagne muzikaal te omlijsten.
    We zouden in “Ajax”en “Feyenoord” pyama gezellige muziek maken in de pauze en vóór en na het introductie-verhaal een optreden geven, aldus gebeurde.
    Mooie tijd, met optredens van het Cocktail trio en Irene Lardie en een heel geslaagde rondgang in alle “grote”en kleinere zalen gemaakt.
    Een geoliede organisatie, fijne tijd gehad, genoten….. nostalgie.

  • Nou zit ik natuurlijk weer wel een paar weken met dat deuntje in mijn hoofd. Hieperdepiep hoeréé.

Geef een reactie