Als koffers konden praten, dan zouden we televisieavonden kunnen vullen met verhalen van ‘all over the world’. Maar hoe komen we eigenlijk aan de koffer?
Een koffer…heel normaal
Gek eigenlijk, dat voor ons een koffer zo normaal is. Gaan we op vakantie dan pakken we deze van zolder, vullen ‘m tot het randje en stoppen hem in de auto, trein of in het vliegtuig. Maar als je bedenkt dat men heel vroeger nog reisde per koets, te paard en zelfs te voet, dan begrijp je dat men toen met niet al te veel bagage op stap ging. De mensen droegen toen lichte stoffen reistassen, waar vast niet zoveel in kon als wat we er tegenwoordig allemaal inproppen.
Stoom, de ontdekking van de eeuw
De ontdekking van de stoommachine (1764) is wel zo’n briljante uitvinding geweest, waar we enorm veel aan te danken hebben. Denk heel simpel aan de stoomtrein (eerste in Nederland 1839) of de stoomboot, waardoor reizen veel comfortabeler werd. Tja, dat betekende natuurlijk, dat men de bagage niet meer zelf hoefde te sjouwen en men dus veel meer mee kon nemen. Daardoor kwamen de hutkoffer in opmars, waar vrouwen hele garderobes in kwijt konden….zalig!
Een welbekende koffermaker
De koffers evolueerden enorm. Van rieten, wollen, linnen, houten tot prachtig glimmende leren koffers. Vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw was daar opeens Louis Vuitton met prachtige doch loeizware leren koffers. Al snel werd zijn idee gegapt en gekopieerd. Om daar wat aan te doen, werden zijn koffers vanaf 1896 voorzien van het beroemde bruinbeige monogram LV. Waren zijn koffers toen al peperduur, vandaag de dag kan de klant met een exclusief exemplaar van maar liefst 65.000 euro zo de winkel uitlopen.
Koffer van vulcaniet
In Engeland en Nederland duurde het nog wel een tijdje voordat ze leren koffers gingen gebruiken. Hoezo zo duur doen? De koffers gemaakt van koeienmaag en vulcaniet, een plaatmateriaal wat gemaakt werd van geperst papier van katoenvezels, waren toch prima? Lekker goedkoop en veel lichter dan de leren variant. Doordat men vanaf de jaren zeventig steeds meer ging reizen, waren ook deze exemplaren niet goed genoeg meer. De koffers werden voortaan gemaakt van kunststof. Deze waren lekker licht in gebruik, maar toch stevig genoeg om mee te reizen. Later kwamen er zelfs wieltjes onder en kregen ze zo’n handige trekstang.
Foto
Nationaal Archief